.png)
ESF+ projekts "STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei"
Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001
Projekta darbību īstenošanas laiks: 2025. gada 1. aprīlis – 2028. gada 31. augusts
Projekta finansējums:
34 009 600 EUR (kopējais attiecināmais finansējums), tai skaitā:
-
28 908 160 EUR Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums
-
5 101 440 EUR valsts budžeta finansējums
Projekta specifiskais atbalsta mērķis: Nodrošināt bērniem un jauniešiem iespēju apmeklēt norises STEM jomā un pilsoniskās līdzdalības jomā, kas sekmē mācību satura sasniedzamo rezultātu un mērķu sasniegšanu, lai mācību procesā dažādotu mācīšanās pieredzi, efektīvāk sasaistītu mācību teoriju ar praksi, veicinātu izpratni par minēto jomu darba tirgus prasībām, radītu interesi par šo jomu apgūšanu un sekmētu turpmāku mācīšanās izvēli minētajās jomās.
Projekta specifiskā atbalsta mērķa grupa:
-
izglītojamie obligātajā pirmsskolas vecumā izglītības iestādēs, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas;
-
izglītojamie vispārējās izglītības iestādēs, kas īsteno klātienes pamatizglītības un vidējās izglītības programmas;
-
izglītojamie profesionālās izglītības iestādēs, kas īsteno klātienes vidējās izglītības programmas.
Projekta atbalstāmās darbības:
1. norišu kataloga izveide un uzturēšana;
2. norišu plānošana un koordinēšana pašvaldībās un izglītības iestādēs;
3. norišu apmeklēšana;
4. projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
5. komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi par projekta īstenošanu.
Projekta rezultāti:
-
izglītojamo īpatsvars, kas piedalījušies norisēs, – vismaz 85 % no projekta mērķa grupas;
-
izglītojamo īpatsvars, kuru vidusskolas starpdisciplinārā kursa "Projekta darbs" izvēli ir ietekmējusi norišu apmeklēšanas pieredze, – vismaz 30 % no izglītojamo kopskaita vidusskolas posmā projektā iesaistītajās vispārējās vidējās izglītības iestādēs;
-
izglītojamo īpatsvars, kuru turpmāko mācīšanās izvēli pēc pamatizglītības un vidējās izglītības ieguves ir ietekmējusi norišu apmeklēšanas pieredze, – vismaz 50 % no izglītojamo kopskaita pamata un vidējās izglītības pakāpē projektā iesaistītajās vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Projekta īstenošanas pamats:
-
Vienošanās starp Centrālo Finanšu un līgumu aģentūru un Valsts izglītības attīstības aģentūru par Eiropas Savienības fonda projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 īstenošanu noslēgta 2025.gada 3.jūnijā.
Projekta sadarbības partneri:
-
pašvaldības, kas ir pirmsskolu, vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu dibinātājas;
-
valsts dibinātas vispārējās un profesionālās izglītības iestādes (tai skaitā koledžas);
-
valsts augstskolu dibinātas akreditētas izglītības iestādes un citu juridisku personu dibinātas akreditētas pirmsskolas, vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno Latvijā licencētas vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē un profesionālās izglītības programmas pamata un vidējās izglītības pakāpē.
Projekta norišu katalogs šeit:
Detaļas modelēšana 3 dimensijās (3D)
7.-9.klašu izglītojamie
-
Norises laikā jaunieši iepazīsies ar praktisko darbu no idejas līdz digitālam 3D modelim.
-
Norises sākumā dalībnieki izvēlēsies konkrētu detaļu, to rūpīgi uzmērīs ar lineālu vai bīdmēru, pierakstot visus nepieciešamos rādījumus.
-
Norises turpinājumā iegūtos datus izglītojamie ievadīs datorprogrammā “mySketchUp”, kurā soli pa solim izglītojamie veidos attiecīgās detaļas telpisko 3D modeli.
-
Norises noslēgumā izglītojamie prezentē savus izveidotos modeļus (pārslēdzot uz dažādiem skatījumiem). Kopīgi ar norises vadītāju diskutē par izaicinājumiem procesa laikā.
-
Nodarbības vadītājs sniedz atgriezenisko saiti izglītojamiem, atbildot uz jautājumiem.
Norises īstenotāja kontaktpersona:
Rigonda Prīse, pedagogs, karjeras konsultants, 26558997, rigonda.prise@vtdt.edu.lv
Mēbeļu montāžas process, izmantojot furnitūru
4.-6.klašu izglītojamie
-
Norises sākumā izglītojamie saņem izstrādājuma detaļas un mēģina sakārtot apstrādes posmus vai instrumentus, kurus izmantos izstrādājuma montāžā, pareizā secībā. (T.Li.2.).
-
Izglītojamie saņem atgriezenisko saiti no norises vadītāja. Nākamajā uzdevumā izglītojamo grupa (4) saņem skapīša detaļas un furnitūras elementus un izstrādājuma rasējumu, pēc tam montē izstrādājumu un pievieno vai iestrādā furnitūras elementus.
-
Kokmateriālu var kombinēt ar citiem materiāliem, lai piešķirtu izstrādājumam dažādas īpašības un funkcijas. (T.Li.2.).
-
Norises noslēgumā katra grupa prezentē savu izstrādājumu un saņem atgriezenisko saiti no norises vadītāja. Diskutē ar citām grupām par montāžas procesu.
Norises īstenotāja kontaktpersona:
Rigonda Prīse, pedagogs, karjeras konsultants, 26558997, rigonda.prise@vtdt.edu.lv
Modelē un izgatavo ar frēzi!
7.-9.klašu izglītojamie
-
Norises mērķis ir parādīt, ka tehnoloģiju izmantošana piešķir konkrētas īpašības izstrādājumam un nosaka tā izgatavošanas procesa īpatnības (T.Li.3.).
-
Nodarbības laikā izglītojamie iepazīs izstrādājumu izgatavošanu ar frēzēšanas metodi.
-
Nodarbības sākumā izglītojamie ar norises vadītāja konsultāciju sagatavo vektorprogrammu frēzēšanai.
-
Praktiskās nodarbības laikā katrs audzēknis tiek iepazīstināts ar frēzes uzbūvi un darbības principiem. Ja grupā ir 10 audzēkņi, katram tiek nodrošināta iespēja patstāvīgi darboties ar frēzi, ievērojot darba drošības noteikumus.
-
Nodarbības noslēgumā gatavo izstrādājumu sagatavo apstrādei pēc izglītojamā izvēlētās metodes ( lakošana, slīpēšana, u.c.).
Norises īstenotāja kontaktpersona:
Rigonda Prīse, pedagogs, karjeras konsultants, 26558997, rigonda.prise@vtdt.edu.lv
Modelē un izgatavo!
7.-9.klašu izglītojamie
-
Norises mērķis ir parādīt, ka tehnoloģiju izmantošana piešķir konkrētas īpašības izstrādājumam un nosaka tā izgatavošanas procesa īpatnības (T.Li.3.).
-
Nodarbības laikā izglītojamie iepazīs izstrādājumu izgatavošanu ar lāzergriešanas metodi.
-
Nodarbības sākumā izglītojamie ar norises vadītāja konsultāciju sagatavo vektorprogrammu lāzergriešanai. Izgītojamie, nodarbības īstenotāja vadībā, darbojas pie lāzergriešanas iekārtas un vēro kā notiek lāzergriešanas process.
-
Nodarbības noslēgumā gatavo izstrādājumu sagatavo apstrādei pēc izglītojamā izvēlētās metodes( lakošana, slīpēšana, u.c.).
Norises īstenotāja kontaktpersona:
Rigonda Prīse, pedagogs, karjeras konsultants, 26558997, rigonda.prise@vtdt.edu.lv
Es būšu agronoms!
Pirmsskolas izglītojamie
-
Norises sākumā izglītojamie norises vadītāja vadībā dalās pieredzē par sēklu sēšanu, augu stādīšanu un lauksaimniecības tehniku.
-
Praktiskajā daļā norises vadītāja vadībā izglītojamie praktiski darbojas – piepilda podiņu ar augsni, ar pirkstu veido bedrīti, ieliek sēkliņu un viegli apber ar zemi, pēc tam aplaista.
-
Izglītojamie iesaistās sarunā par auga augšanas procesiem un attīstību.
-
Turpinājumā bērni dodas vērot tehnikas demonstrēšanu – traktoru ar sējmašīnu vai stādāmo mašīnu.
-
Norises vadītājs atgādina drošības noteikumus. Bērni vēro traktora un pievienotā agregāta darbību, apskata vienkāršotu kabīni.
-
Norises vadītājs veido diskusiju, lai salīdzinātu, kurš sēklas izsēj vairāk, utt.
-
Norises turpinājumā izglītojamie vēro norises vadītāja demonstrāciju par augu piķēšanu.
-
Procesā iesaistās arī izglītojamie ar norises vadītāja atbalstu, katrs piķē savu stādiņu, ievērojot darbību secību – augsne, bedrīte, stāds, laistīšana.
-
Process noslēdzas ar diskusiju un komentāriem par rezultātu.
-
Norises noslēgumā izglītojamie apkopo jauniegūto pieredzi jautājumu un atbilžu formā, noslēdzot nodarbību ar kopēju aktivitāti “Sēkla aug!”
Norises īstenotāja kontaktpersona:
Rigonda Prīse, pedagogs, karjeras konsultants, 26558997, rigonda.prise@vtdt.edu.lv
ZIŅAS
Publicēts 17.10.2025.
BT25 grupas jauniešu aktivitāte projektā “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” (Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001).
Projekta ietvaros jaunieši piedalījās nodarbībā “Uzvedība reālajā un digitālajā vidē – tava nākotne sākas tagad”, kuras mērķis bija veidot izpratni par adekvātu, cieņpilnu, pozitīvu un atbildīgu uzvedību dažādās vidēs – skolā, sabiedriskajā telpā, darba vidē un digitālajā vidē.
Praktiskās nodarbības laikā jaunieši izveidoja personalizētas kartes, kurās definēja trīs izvēles, ko īstenos nedēļas, mēneša un mācību gada laikā. Tas ļāva katram jaunietim apzināties savas rīcības iespējas un ietekmi uz nākotni gan reālajā, gan digitālajā vidē.
Paldies lektorei par radošu un individuālu pieeju, palīdzot katram jaunietim izstrādāt savas izvēles un mērķus!

